Mia's Livsdesign

- Kroppen, själen, sinnet - Vägen till Ditt bästa Jag -

Känner du dig närvarande i det du gör?

 

Känner du dig närvarande i det du gör?

 

Funderar du ens på om du är närvarande eller ej, går allt så fort och på autopilot att tanken inte ens slår dig?

 

Prova, känn efter och lägg märke till skillnaden på om du är närvarande när du äter din mat, lyssnar på någon som pratar med dig, tar en promenad eller umgås med nära och kära. 

Du kanske faktiskt ÄR medveten redan, och HAR insikt om att du inte är närvarande i det du gör, MEN, för att förändra det och få önskat resultat räcker inte det, du måste också göra val och sätta upp mål samt lära dig saker och handla i riktning mot det önskade läget. 

 

Så, hur gör man?

Om du känner att vardagen, dina sysslor, kanske hela ditt liv bara rullar på utan att du hinner tänka, och du känner att det är faktiskt inte så du vill ha det utan du vill göra en förändring, DÅ, är du medveten och har insikt om att du lever på ett sätt du inte önskar. 

 

Det du måste göra är att välja att medvetet förändra ditt liv, att göra val som går i riktning mot ditt önskade läge, och vad det önskade läget är, det är ditt mål, dit du vill komma. Och vad det målet är måste du också komma fram till, det kanske till exempel är att få en stabilare ekonomi, att gå ner i vikt, att bli lugnare och mer harmonisk och mer närvarande för nära och kära, börja en utbildning, byta jobb, börja löpträna osv, den primära förändringen kan vara något som leder till en sekundär förändring i form av att bli mer närvarande. 

 

Du kanske måste börja prioritera, välja väg, hur ser din arbetsdag utkan den förändras så den går i riktning mot hur du vill känna?

 

Hur ser din fritid ut? Kan du förändra den så den går i riktning mot hur du vill känna? Du kanske måste prova dig fram till vad som fungerar. Prioritera bort saker för att känna efter hur det känns, vi kanske inte alltid ska tänka på vad vi ska lägga till för att må bra, få du en mindre att-göra-lista så kan du automatiskt vara mer närvarande i de färre saker du gör. Om du jobbar utifrån ditt mål att vara mer mindfull vill säga, du måste bestämma dig för att äta långsammare för att vara mindfull när du äter, annars kanske du slänger i dig maten lika fort som du brukar, även om att-göra-listan är kortare. Du måste göra ett val helt enkelt.

 

Hur ser din ekonomi ut? Behöver du planera dina inköp, göra matsedel, planera klädinköp med mera, för att få lugn och ro, och känna harmoni inför din ekonomi.

 

Behöver du rensa hemma?  Trasiga saker, saker du inte använder som bara inte blivit av att du slängt kan stressa i onödan. Se över skåp, lådor och skrymslen där det gärna gömmer sig saker man kan göra sig av med. Du kanske har ofärdiga projekt här och där som bara liksom skaver och gnager för att de inte blir åtgärdade, lista upp dom och ta dom en efter en, det gynnar dig i allt du gör att veta att du har betat av det som stressar dig.

 

Det finns många sätt att se till att släppa på stress, med resultatet att man känner sig mer mindfull.
Ett bra första steg kan vara att skaffa sig en kalender, en anteckningsbok och notera sitt mål, vilka val man ska göra och vilken tidsåtgång det ska ha. Det blir ett tydligt sätt att ha bestämt sig, man blir dagligen påmind om sitt mål. 

 

 

 

Testa dig fram att vara mindfull, börja direkt, ta en vecka då du bestämmer dig för att vara mindfull när du äter, det gör också att du äter mer lagom eftersom du lägger märke till när du blir mätt, du äter i ett lagom tempo vilket gör att maten tas om hand i matsmältningsprocessen på ett bättre sätt, två hälsofördelar redan där. Tänk på hur maten smakar, tänk på hur maten känns när du tuggar den osv, allt i ett långsamt och medvetet tempo. Jämför det med att du till exempel oavbrutet under hela måltiden pratar med någon, surfar, eller lyssnar på musik när du äter.

 

Fortsätt med mindfull-eating om du tycker det ger dig något, eller sätt upp ett nytt mål eller komplettera med ett nytt mål, till exempel att vara mindfull när du städar, tvättar eller andra vardagliga situationer. Koncentrera dig på det du gör och tänk inte samtidigt på nästa dags middag, eller vad du ska göra senare osv. För varje dag och för varje moment du tränar dig på att vara mindfull går det lättare och lättare att vara mindfull automatiskt, och du känner dig mer och mer till freds. 

 

 

Fler förslag till att vara mindfull!

 

Tänk ut situationer och händelser där du känt dig lugn och harmonisk tidigare i livet, gör mer av detta, prioritera in det i ditt liv, vilket till slut gör att du automatiskt prioriterar bort sånt som inte gör dig lugn.

 

Stanna upp och ta tre djupa andetag, det gör dig lugn, bryter stress och oro, det gör att du kommer tillbaka till nuet för en stund, du kan alltid koppla på andningsankaret när situationer gör dig stressad, andas så i tre minuter, tre gånger varje dag i några dagar och reflektera över vilka förändringar som uppstår.

 

Sätt på din favoritmusik, den gör underverk, gärna den med lite upp-tempo, sätt på hög volym och dansa som om ingen såg dig.

 

Ett väldigt skönt och avslappnat sätt att träna på att vara mindfull är att meditera, avsätt tid i kalendern för meditation. Ju mer regelbunden meditation du får till desto mer avslappnad blir du med tiden.

Lyssna på en guidad meditation eller bara sitt och fokusera på ditt andetag. Ju mer du tränar desto lättare blir det, till en början kan det kännas stressande och du blir rastlös. Meditation kan framkalla känslor av både glädje och sorg vilket ju kan kännas otäckt att handskas med. Det är bara blockerade känslor som stoppats undan som löses upp och kommer fram när man lär sig slappna av och känna in sin egen kropp. Släpp på blockeringar och stress och ge plats för ny energi och nya möjligheter. 

 

Det finns massor av åtgärder/handlingar/övningar som leder dig till att bli en mer stressfri och mindfull människa, bestäm dig, hitta dom och hitta din grej, prova dig fram, det kan ta tid och få fram mycket känslor, men du kommer vara nöjd med att vara på väg mot ditt mål, du har bestämt dig och startat resan. Den kanske alltid kommer att pågå, vi lär nytt hela tiden och våra önskemål förändras, så, lycka till!

 

 

 

En Mindfull hälsning från mig

Maria

Hälsokväll för fruntimmer!

I november 2018 anordade vi,ett nybildat nätverk, Mastermind Munkfors, en Hälsokväll för fruntimmer vid Forsnäsbadet i Munkfors .

Vi fikade, badade och bastade, man kunde göra fotbad och ansiktsmask, samt behandlingar som hade förbokats iform av spray-tan, hot-stone, quick fix ansiktsbehandling med mera, försäljning från Face It, Harmoni, Anna´s Papper och Prylar och från Mia´s

(Alla fotografier är godkända av deltagarna).

Hälsokväll för fruntimmer som gick av stapeln vid Forsnäsbadet Munkfors november 2018

Fika-paus på Hälsokvällen

Gunilla njuter av ett fotbad

Erika slog också till med ett skönt fotbad

Tre trallande damer som provar en silkeslen ansiktsmask

Inger och Birgit myser på Hälsokvällen

Maria ska göra ansiktsbehandling på Anna

Här får Inger en härlig handmassage av Susanne på Harmoni

Försäljning från Harmoni och Face It

Försäljning från Mia´s Hudvård

Försäljning från Anna´s Papper och Prylar

Vi som drog ihop kvällen - Anna´s Papper och Prylar, Face It, Harmoni, Mias Hudvård, Mia´s Livsdesign

Tack för denna kväll alla inblandade!

Maria

Kroppens signaler!

Ibland känns det helt ok att ha fullt upp i perioder i livet, man känner sig pigg och låter allt bero.
Det är när det inte känns helt ok som man måste dra i handbromsen.
Det spelar ingen roll om det är roliga eller självvalda aktiviteter, det kan bli för mycket ändå.

Det är när tillvaron blir så välfylld att man börjar slarva med sånt som egenligen är viktigt, rutiner man vet att man mår bra av,såsom sömn,kost,träning,vila och återhämtning..

 

Jag brukar känna av dessa välfyllda perioder ganska snabbbt och står inte ut värst länge innan jag måste åtgärda och dra i bromsen, det kan räcka med en obokad helg eller en obokad dag för vila, promenader i skogen eller sånt som man kommer ner i varv av.

Den här gången kändes det som det behövdes något mer, eftersom jag pluggar blir det ganska många välfyllda perioder i livet just nu.
Jag kom på att jag skulle kunna ta någon dag ledigt från jobbet, genom att ta flex och nån semesterdag bokade jag in några lediga fredagar för att komma ikapp i livet.
För att inspirera andra måste man må bra själv.
Sagt och gjort, några fredagar ledigt tog jag mig, men inte bara med hjälp av flex och semester utan även av en bra arbetsplats och bra kollegor.

 

Det måste få vara nån måtta på hur duktiga vi behöver vara, vi måste hinna fundera på vårat varför, varför vi gör det vi gör. Vi måste inte vara perfekta inför alla, vi kanske behöver duga inför oss själva bara, eller ha ork till våra barn och inget annat.

 

Vi får inte glömma att göra medvetna val, det lönar sig både kortsiktigt och långsiktigt. Det betyder inte att man inte är nöjd med det som är eller att man inte mår bra i nuet, det är en helt annat sak. Huvudsaken är att inte autopiloten tar över och man rusar på av gammal vana eller gör vad man tror förväntas av en, kör ditt race och låt andra köra sitt race, vi ÄR olika, och vi FÅR vara olika.

 

Vi lever bara en gång - se till att ha balans!

Lyssna på kroppens signaler!

Maria

Tankens kraft och övningar!

Såklart är det vår tanke som avgör hur vi känner och mår inför det vi är med om i livet.
Lika klart som svårt är det att få denna tanke att vara så bra att vi alltid mår bra av det vi upplever.
För att förenkla att kunna ha en så bra tanke som möjligt över vad som sker i livet kan vi träna på det, ett bra sätt att göra det är genom meditation och medveten andning och genom dessa två övningar som ett exempel.

 

Meditation

Sätt dig eller lägg dig så bekvämt du kan.

Slut ögonen.

Ta några lugna, djupa, medvetna andetag genom näsan ända ner i magen.

Lämna sedan fokus på andetaget och låt det ske spontant.

Du ska nu ge din medvetenhet och fokus till varje kroppsdel, så länge du känner att du behöver stanna på varje kroppsdel, känn hur din medvetenhet gör att du slappnar av.

Slappna av och ge din medvetenhet till fötterna, benen, höfterna, magen, bröstet, axlarna, armarna, halsen, nacken, huvudet, ansiktet och känn hur dina spänningar löses upp och du slappnar av mer och mer.

 

Praktisera denna övning så ofta du kan, du behöver inte sitta eller ligga bekvämt utan kan utföra övningen till exempel när du står i kö, lär känna dina spänningar och känn efter om du behöver bli avslappnad någonstans och passa på att gå dit med din uppmärksamhet, när ändå tid finnes.

 

Medveten andning

 

Växelvis näsandning eller nadi shodana som det kallas inom yogan stillar vårt sinne och sänker stressnivån.

Andas med lugna, djupa andetag.

 

1. Håll för vänster näsborre och andas in genom höger näsborre.

2. Skifta därefter och håll för höger näsborre så att du andas ut genom vänster näsborre.

3. Andas in igen genom vänster näsborre innan du skiftar igen så att utandningen sker genom höger näsborre.

4. Vänster in, höger ut, höger in, vänster ut, vänster in, höger ut osv.
Fortsätt 10-20 andetag eller tills du känner dig avslappnad.  

 

Så, nu tränar vi på att tänka vackar tankar som får själen att le och upplevelsen att bli den finaste !

Med Glädje

Maria


Knyta ihop säcken!

Sedan i mars 2018 har jag studerat till stresscoach och instruktör i medveten andning. Att vara medveten om sin andning är så stort och viktigt, så mycket nya kunskaper och praktiska övningar att utföra när man vill få till en förändring och förbättrad hälsa. Sen är jag är inne på sista boken i utbildningen till stresscoach, en av de två huvudböckerna, som innehåller 20 kapitel och behandlar bland annat vad stress är, stress i hjärnan, aggressivitets- och uppgivenhetsstress, immunsystemets påverkan vid stress, stress och sjukdom, depression och ämnesomsättning, det är så sjukt kul och intressant och det är så viktigt för optimalt välbefinnande och jag gillar att läsa och arbeta mig igenom all teori.

MEN.

Det är nu jag känner, ännu mer än innan jag började studera, vad det är jag brinner för, vad som ligger mig varmast om hjärtat, att coacha.

Den första boken jag läste, också en av huvudböckerna, som heter "Coaching- vad, varför, hur?" som handlar om mötet, om coaching, att bistå någon, som precis som jag själv ibland, är sårbar, i behov av stöttning, att ta sig från nuvarande läge till ett annat, det längtar jag till, snart så!

 

Lev väl och på återseende

Maria

Medvetenhet - vägen till förändring

Allt fler mår allt sämre idag och den största anledningen till sjukskrivning är psykisk ohälsa. Vi strävar därför allt mer efter förbätrad hälsa och ökat välbefinnande genom att till exempel bli medveten om bra kost och träning, här bör också en förbättrad andning inkluderas som en grundläggande komponent, men är ofta en förbisedd åtgärd när det borde vara tvärtom, eftersom allt vi gör påverkar vår andning, vår fysiska kropp, våra tankar och känslor.

 

När vi vill förändra något är medvetenhet ofta första steget, när du lägger märke till hur du andas i olika situationer i vardagen kan du förbättra andningen genom att vara medveten om att du får en högre och mer ansträngd andning när du till exempel blir rädd, orolig eller stressar för mycket.

 

Med medveten andning kan du få förbättrad andning även när du blir upprörd eller livet går emot dig, se medveten andning som en livsstil och inte som en snabbkur om framstegen planar ut - häng i istället och fortsätt träna!

 

Målet är att etablera så bra andningsvanor att du andas rätt hela tiden och slipper tänka på saken ens!

 

Orsaker till försämrad andning kan vara:

Stress och press

Ökad stimuli som ger upphov till fler tankar och känslor

För varm luft inomhus 

Avgaser och kemikalier

För mycket högintensiv träning

Dåliga mat- och dryckesvanor

För lite rörelse

 

I kursen "Medveten andning" får du fylla i ett andningsindex som handlar om dina andningsvanor, frågorna hjälper till att gradera och bli medveten om hur luftvägarna fungerar och gör dig genom poängen medveten om du har en kropp i balans och klarar svårare utmaningar eller om om din andning har stor förbättringspotential och att du behöver ligga på en lägre ambitionsnivå utifrån ditt utgångsläge.

 

Själv är jag övertygad om att min påbörjade andningsträning var orsaken till att jag med mycket större lätthet än tidigare kunde genomföra Tjurruset i helgen på 1.3 mil i minst sagt utmanande terräng!

Ha en medveten och föränderlig vecka

Maria


Medveten Andning - Grunden för hälsa, energi och harmoni

Lugna, låga, djupa andetag med diafragman med stängd mun ökar välbefinnandet och ger bättre hälsa

Fem enkla principer för en bra andning:

 

*Andningen ska ske in och ut genom näsan

 

*Andas med diafragman - bukandning

 

*Rytmisk andning

 

*Avslappnad andning

 

*Tyst andning

 

Det finns mycket att säga om varje princip, som att näsandning är en fördel eftersom luften når djupare ner i lungorna och även frigör en täppt näsa.

 

Jag tänker bjuda på en övning i djupandning som innebär att vi andas med diafragman, så kallad bukandning som har sina fördelar i att vår diafragma får arbeta och ger en massage vilket är en fördel för vårt lymfsystem som är en viktig del av vårt immunförsvar. Alla organ i buken ger ifrån sig slaggprodukter vilka lymfsystemet ska föra bort via lymfvätska. Lymfvätskan får till stor del förlita sig på muskelrörelser varför rörelsen i diafragman är mycket viktig. 

 

DJUPANDNING

1. Sitt upprätt och placera en hand på bröstet och en på magen

 

2. Andas in och ut på ett lugnt och avslappnat sätt

 

3. Sträva efter att fylla magen först

 

4. Bibehåll en avslappnad andning som är djup men inte stor

 

5. Vid inandning ska handen på magen dels röra sig först och dels röra sig mer än handen på bröstet

 

Kommentar: Om handen på bröstet rör sig först och/eller om den rör sig mer än handen på magen, indikerar det en försämrad andning. Ett annat sätt att träna på djupandning är att lägga sig raklång på golvet och ha en bok på magen. En bra djupandning gör att boken på magen åker upp vid inandning och ned vid utandning.

 

Prova gärna övningen och reflektera över din andning, meddela mig gärna vad du tyckte om övningen och hur du upplevde din andning.

 

 

LYCKA TILL och kom ihåg, det är ingen tävling, bara träning för att uppnå välbefinnande!

 

 

 

Ha en bra dag full av lugn och harmonisk andning

Maria